Gratis Jernmangeltest på ordre over 399kr

Gratis Jernmangeltest på ordre over 399kr

+45 53 62 41 82

+45 53 62 41 82

Direkte i postkassen

100% Garanti

Fri fragt

Fri returret

Jernmangel er er ikke ualmindeligt! Symptomer kan være følelsesløshed, uro og generel bekymring. Med en simpel hjemmetest har du svare med det samme.
Jern er et meget vigtigt stof for kroppen for at danne nok røde blodlegemer. Jernmangel bevirker, at kroppen ikke oxygenerer tilstrækkeligt. Der er forskellige årsager til jernmangel, men oftest skyldes det, at du har mistet blod f.eks., ved  svær menstruation, mavesår eller andre tarmsygdomme. Hvis du har mistanke om jernmangel – så er en test det rigtige og ikke at begynde at selvmedicinere sig selv med jerntilskud i form af tabletter.

 

Her kan du læse om vores jernmangel-test.

De mest almindelige symptomer på jernmangel er:

  • Træthed
  • Svimmelhed
  • Nedsat fysisk ydeevne
  • Hjertebanken
  • Åndedrætsbesvær
  • Hovedpine
  • Øresusen

Har man haft blodmangel i lang tid , så tilpasser kroppen sig, appetitten falder på trods af alvorlig jernmangel.

 

Hvem er mest utsatt for jernmangel?

Blod og jernmangel er mest almindelig hos piger i puberteten og hos gravide og ammende kvinder. Kroppens evne til at absorbere jern forværres også gennem årene, så jernmangel er relativt almindeligt hos ældre.

De, der har vegetariske kostvaner, skal være opmærksomme på om det får nok jer fra deres kost. Personer med glutenintolerance har også en ringere evne til at absorbere jern.

Forskellige typer af jernmangel

Hovedsageligt skyldes jernmangel, at du har for få røde blodlegemer eller for lidt hæmoglobin. En kombination af begge kan også forekomme, og årsagerne overlapper ofte. For lidt jern i blodet kaldes jernmangelanæmi. Blodmangel forårsager at kroppen iltets dårligere, og hjertet skal derfor arbejde hårdere.

Kroppen har et reservoir af jern, men er det  støt faldende, så er kroppen ikkei stand til at producere nok røde blodlegemer. Blodværdier falder, og du kan blive sulten, træt og bleg. Så er der brug for et ekstra tilskud af jern.

jernmangel

Jerntabletter mod jernmangel

Behandling af jernmangel

Jernmalanæmit på grund af rigelig menstruationsblødning behandles normalt med jerntilskud og blodkontrol. Langsigtet behandling er ofte et nødvendig og er normalt, så længe man har menstruationen.

Andre mennesker, der lider af jernmangel, bliver ofte ’raske’ efter kun få uger ekstra jerntilskud. Det gives i form af jerntabletter eller, hvis niveauerne er meget lave, som sprøjter. Hvis en underliggende sygdom er årsagen til jernmangel, kan en anden behandling være nødvendig.

Hvad kan man gøre selv?

Det er vigtigt at spise en afbalanceret kost. Fisk, skaldyr og kylling er gode og jernrig fødevarer ligesom grønne grøntsager er det. Er du kvinde og i  pubertet, overgangsalderen eller gravid, så skal du være opmærksom på dit jernniveau. Den anbefalede daglige dosis for kvinder i den fertile alder er 15 milligram. Det tilsvarende niveau for ikke-frugtbare kvinder og mænd er 9 milligram dagligt.

En god måde er at tage vores jernmangeltest, der måler dine ferratin værdier i blodet – og som er direkte proportional med dit jernniveau. De ved besked med det samme om dit jerndepot er tilfredsstillende. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du kontakte din læge eller apotek for at få afhjulpet din jernmangel.

Almindelige spørgsmål om jernmangel

Hvad er de mest almindelige symptomer på jernmangel?

Symptomer er ofte individuelle, og din generelle tilstand kan påvirkes af mange forskellige ting, men nedenfor er de mest almindelige symptomer:

Træthed
Svimmelhed
Hovedpine
Du føler dig svagelige
Irritation
Du er bleghed
Lettere depression
Sår i dine ører
Koncentrations besvær
Hjertebanken
Let åndedræt
Hukommelses besvær

Vores bedste tips til at undgå jernmangel

Tips til at få mere jer i sine måltider:

Kød og fisk er gode animalske kilder til jern. Af de vegetabilske ( grøntsager) er følgende gode jernkilder:
Broccoli, ruccola og spinat. Frosne varianter af disse indeholder ligeså meget jern som friske.
Nødder og frø.
Tørret frugt f.eks. abrikoser.
Hele kornprodukter såsom grovt brød, fuldkornspasta, fuldkorns ris indeholder mere jern end de forarbejdede produkter.
Bælgfrugter

C-vitamin hjælper kroppen med at absorbere jern.

Disse fødevarer hæmmer optagelsen af jern og bør undgås, hvis du lider af jernmangel:
-Kaffe, te og chokolade.
-Calcium, undgå overdreven mælkeindtag i forbindelse med måltider